۱۳۸۹/۱۱/۱۶

گزارش صعود به قله شاه دژ

(صعود مشترك گروه آرش بابل و دامون ساري)

کوه صخره ای و زیبای شاه دژ در منطقه عمومی چهار دانگه (کیاسر)ساری واقع است . مسیر شمالی صعود به این قله از روستای لنگر ،کمی بعد از کیاسر و همچنین از مسیر جنوب غربی از روستای (بالا ده ) این قله قابل دسترسی است.
قرار بود ساعت چهار صبح روز پانزدهم مهر ماه هشتاد و چهار از بابل حرکت کنیم ولی بعلت خرابی مینی بوس و تهیه مینی بوس ِ جديد ساعت پنج و نیم از بابل خارج شدیم.

ساعت شش و ده دقیقه به دوستان کوهنورد شهر ساری ملحق شده ، ساعت هفت و چهل دقیقه بفاصله یک کیلو متری شهر کیاسر به یک دو راهی رسیدیم ،راهمان را از سمت راست این دو راهی ادامه داده پس از پشت سر گذاشتن چند آبادی کوچک ، وارد روستای آغوز گله و بعد از آن در ساعت نه و چهل دقیقه به روستای بالاده رسیدیم. این روستا زیر قله شاه دژ واقع و دیواره سفید و خاکستری کوه با پوششی از درختچه های پراکنده منظره ای چشم نواز دارد.

هوا صاف و دلچسب بود ، افراد از مینی بوسها پیاده و پس از صرف دقایقی جهت جمع آوری وسائل ، ساعت ده و پانزده دقیقه در جهت شرق روستا راهپیمائی آغاز شد.

آقای صباغ از کوهنوردان زحمتکش بهشهر و آشنا به منطقه زحمت راهنمائی این صعود را به عهده داشتند .(لازم میدانيم از همکاری صمیمانه ایشان تشکر نمايیم)

پس از چهل و پنج دقیقه طی مسیر به چشمه ای با آب گوارا در فضای سر سبز رسيديم و پس از کمی استراحت و نوشیدن آب ، به طرف شرق ادامه مسیر دادیم .
ساعت یک و چهل و پنج دقیقه در ارتفاع دو هزار و سیصد و نود متری، در شمال دیواره قله قرار گرفتیم ، از اين نقطه به بعد تا رسیدن به قله شیب نسبتا تند و جهت حرکت به سمت شمال و مسیر کاملا سنگی است .
ساعت دو بعد از ظهر به قله زیبای شاه دژ رسیدیم به علت غلظت مه،دیدن مناظر بدیع دامنه های کوه امکانپذیر نبود.
هنگام بازگشت در مواردی مه آنقدر غلیظ بود که مسیر یابی فقط به کمک دستگاه G P S امکان پذیر بود.