۱۳۸۹/۱۱/۱۱

كوه، جنگل، تخريب، ...


كوه، جنگل، تخريب، ...

كوهستان ها قسمتي از زمين و محيط طبيعي اند كه بر زندگي انسان ها ، نه فقط كساني كه در كوه ها زندگي مي كنند ، بلكه مردم پايين دست بسيار مؤثرند . امروزه اهميت و نقش كوهستان ها بعنوان يكي از
مؤثرترين زيست بوم ها روشن است . آب شيرين ، تعديل آب و هوا ، منابع غذايي و چشم انداز هاي زيبا و بديع .

بسياري از گونه هاي گياهي و جانوري كمياب در كوهستان ها جاي دارند ، اما مهم تر از همه اين است كه حيات دشت ها وابسته به كوه هاست .

بدون رود هايي كه از كوه ها سرچشمه مي گيرند ، زندگي و فعاليت در دشت ها امكان پذير نيست . آب مهم ترين و اساسي ترين محصول كوه هاست . ايران كشوري است كوهستاني كه متجاوز از 52 درصد اراضي آن را كوه ها ، تپه ها و اراضي نا هموار تشكيل مي دهد و 70 درصد بارش را دريافت مي كنند . در كوهستان هاي كشور ما بيش از 8000 گونه گياهي شناخته شده وجود دارد . همچنين بسياري از ميراث هاي فرهنگي جوامع بشري و از جمله جامعه ايراني در كوه ها قرار دارند . متأسفانه امروزه افزايش جميعت در كنار بوته كني ، فشار دام بر مراتع ، احداث جاده ها و توسعه شهرها ، دست به دست هم داده و تعادل كوهستان ها را بهم زده اند . ساختمان سازي در شيب تند و ارتفاعات بالا، در امتداد جاده هاي تازه بنا شده و در دامنه كوه هاي نزديك شهرها ، وسعت فضاهاي باز و محيط هاي طبيعي را به ويژه در اطراف شهرها بشدت كاهش مي دهد . هيچ گاه در طول تاريخ ايران كوهستان هاي كشور به سرعت و گستردگي سه دهه اخير مورد هجوم ، بهره برداري ، تخريب و آلودگي قرار نگرفته اند .
جنگل : جنگل ها عامل اصلي حفاظت آبخيزهايي هستند كه آب شيرين مصرفي مردم را تأمين مي كنند . پناهگاه گونه هاي بي شمار، حيات وحش و تأمين كننده غذا ، علوفه ، چوب و محصولات غير چوبي اند . پوشش جنگلی كشور ما در روزگاری نه چندان دور حدود سی ميليون هكتار بود ، كه در سه دهه اخير بخش وسيعي از آن تخريب و نابود گرديد .

در حال حاضر كل جنگل هاي كشور دوازده ميليون هكتار يعني 7هفت درصد از خاك كشور را تشكيل ميدهد . ايران بر اساس تعريف سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد ( فائو ) در زمره كشورهاي با سطح پوشش كم جنگل محسوب شده و سهم سرانه ي كمتر ازدو دهم هكتار، نشانه فقر و كمبود شديد كشور ما در اين زمينه است .

دانشمندان جنگل هاي شمالي را ذخيره گاه سرخدار ايران و مهم ترين ذخيره گاه ارزشمند نيمكره شمالي و جهان دانسته و معتقدند اجتماع عظيم اين درختان در دوران هاي مختلف زمين شناسي بوجود آمده و ميراث و امانتي ملي و فرا ملي است .

يكي از عواقب نابودي جنگل ها، خشك سالي پياپي و سيل هاي عظيمي است كه در سال هاي هشتاد لغايت هشتاد و چهاردر استان گلستان بخصوص كلاله و مينودشت كه باعث تخريب صدها روستا و بي خانماني هزاران روستايي و مرگ صدها تن از مردم بي دفاع گرديد .

"طبيعت را پاكيزه تر از آنچه يافته ايم ترك كنيم!"

علی باقری نیا



هیچ نظری موجود نیست: