۱۳۸۹/۱۱/۸

كاغذ زباله نيست


كاغذ زباله نيست

بنا بر يافته‌هاي آماري:

در هر روز تقريباً 22 هزار تن و هر سال 8 ميليون تن زباله در كشور جمع‌آوري مي‌شود كه قسمت اعظم اين مواد قابل بازيافت است. فقط با 25 درصد كاغذ موجود در مواد زائد جامد كشور مي‌توان سالانه هزار تن كاغذ بازيافتي به دست آورد.
اين كار به مفهوم تضمين تداوم حيات يك ميليون و 700 هزار درخت است. به دليل اينكه كارشناسان عقيده دارند بازيافت هر تن كاغذ يعني احياء 15 تا 17 اصله درخت تنومند جنگلي.
روزانه 550 تن كاغذ همراه با زباله‌ها فقط در شهر تهران دفن مي‌گردد كه براي تهيه همين مقدار بايد بطور ميانگين 9000 اصله درخت تنومند قطع گردد. بنابراين خطر نابودي جنگل و فرسايش زمين جدي است.

راه حل چيست؟
توجه به اقتصاد محيط زيست در برنامه‌هاي اقتصاد كلان و توجه جدي به بازيافت مواد بخصوص كاغذ، يكي از مؤثرترينِ راههاست. توليد هر تن كاغذ بازيافتي طبق برآورد سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران مي‌تواند 5 كارگر را در روز به كار دعوت كند كه در اين صورت فقط بازيافت كاغذهاي موجود در زبالة تهران حدود 5700 نفر را مي‌توانند در سال اشتغال دائم داشته باشند. در اين صورت 28 هزار نفر خانوار تهران هم درآمد خواهند داشت. با اين عمل هم آب و خاك و هم صدها هكتار جنگل از نابودي نجات مي‌يابند.

بايد كاري كرد !
در اينجا از تمامي كوهنوردان سرافراز و خانواده‌هاي آنان مي‌خواهيم كه با تفكيك كاغذ از زباله و تحويل آن در سبدهاي جداگانه، گام مؤثري در اين راه بردارند.

هیچ نظری موجود نیست: