۱۳۸۹/۱۱/۷

کوهنورد واقعي

کوهنورد واقعي

امروزه شاهد گسترش و اقبال عمومي به امر طبيعت گردي و کوهنوردي هستيم. هر کس به سودائي کوله برداشته عزم کوه و طبيعت مي کند. گروهي جهت هواخوري ، دسته اي به توصيهء پزشک، عده اي طبيعت را مکاني دلنشين براي حضور در کنار دوستان تشخيص داده ، دسته اي نيز به دليل عادت و علاقه و نيز هستند گروه هائي كه براي ارضاي روحيات ماجراجويانه خود به کوه مي روند.

همه آنها براي رفتن به کوه انگيزه و دغدغه هاي شخصي دارند به حسن سليقه آنها تبريک گفته و برايشان آرزوي سلامتـــي و موفقيت داريم. دسته اي از کوهنوردان پس از سالها انس با طبيعت به شوقــــي تازه رسيده اند. مي خواهيم از گروه هايي از کوهنوردان صحبت کنيم که علاوه بر دغدغه هاي شخصي آرزوهاي ديگري نيز دارند. آنها نمي خواهند فقط خود از لذت طبيعت سيراب شوند. علاقه مند هستند که ديگران و بويژه جوانان نيز تفريحي سالم را تجربه کنند.

سعي مي کنند جوانان را بهمراه خانواده ها به کوهنوردي راغب کنند تا لطافت وزيبائي طبيعت روح آنها را شاد و زيبا پسند و سختي صخره ها آنان را سختکوش و خستگي ناپذير بار آورد. کوهنورداني مي توانند به اين خواسته شريف دست يابند که سلوک و رفتار اجتماعي آنها مقبول ديگران باشد.

اجازه ميخواهيم ايندسته از علاقه مندان به کوه و طبيعت را کوهنورد واقعي نامگذاري کنيم . تجربه نشان داده است که در ورزش کوهنوردي طي يک پروسه زماني کمتر کسي است که بتواند مکنونات شخصيت خود را پنهان داشته باشد. ويژگي اين ورزش چنان است که هر کس ناخواسته در موقعيتهاي مختلف تمايلات دروني خودرا آشکار مي کند.

کسـاني که به کوه مي روند پس ازمدت زمـاني همنـوردان خــــود را مي شناسند. آنها تجربه مي کنند چه کساني در لحظات خطير، صميمانه به ياري ديگران مي روند! چه کساني از شادي ديگران خوشحال و از ناکامي آنها متأثر مي شوند! چه کساني بيشترين مسئوليتهاي جمعي را با فروتني پذيرفته و خواهان سلامت و موفقيت همراهان خود هستند.

آنها به تجربه آشنا مي شوند با کوهنورداني که هر چقدر قلل سخت و دشوار را صعود مي کنند به همان اندازه بر فروتني و بردباري آنها افزوده مي شود و مايلند حتي المقدور ديگران نيز به آن افتخارات مفتخر گردند. آنها به اين باور مي رسند که کوهنورد واقعي با کسي رقابت نمي کند رقباي او ناشکيبايي ، کبر و غرور و تمناهاي خود خواهانه اوست.

ديديم کوهنورداني که درفصول مختلف موفق به انجام رساندن صعودهاي دشوار بوده اند ولي پس از کوتاه زماني نام آنها فراموش شده است. همچنانکه تاريخ ورزش کشتي ايران مدال آوران فراواني بخود ديده است. ولي آنکس که بر قلوب ورزش دوستان ايران حکومت کـــرده و مي کند قهرمان فروتني و انساندوستي ، غلامرضا تختي است.

هزار نکته ي باريکتر ز مو اينجاست نه هر که سر بتراشد قلندري داند.

مهدي موتمني

هیچ نظری موجود نیست: